۱۳۸۹ مهر ۱۶, جمعه

قهوه تلخ! اشاره ای هنرمندانه به بخشیدن خزر!؟

- نگران نباشید،برای راحتی خیالتان می گویم مسکو و سن پترزبورگ را دادیم ایشان را گرفتیم. مهر و امضا هم شده!


این قسمتی از دیالوگ فرنچ ( French ) السلطنه درقسمت نهم سریال  قهوه تلخ است.

و برزوخان درنقش فرمانده ارتش شاه می گوید که:

- اِاِ! نیگا! ما جونمون از دماغمون در رفته تا اون دوتا شهر رو فتح کردیم همین جور دستی دستی دادین رفت!؟؟

کاترین پسر زا یا کاترین بوی میکر (boy maker) زنی است که در قسمت نهم قهوه تلخ وارد داستان می شود .داستان ورود این زن به دربار شاه دولو (که شاه فرضی ایران در یک دوره فرضی تاریخی است) چنین است که شاه او را در ازای دادن مسکو و سن پترزبورگ از روسها ستانده تا فرزند پسری برای جانشینی شاه بیاورد!

کاترین همسر تزار روس است، تزار فوت نموده و کاترین را به همسری شاه ایران داده اند! از ظاهر داستان چنان بر می آید که کاترین را به ایرانیان انداخته اند!

نمی دانم مفهوم آنچه را که نویسنده و کارگردان این سریال در پس این ماجرا می خواستند بیان کنند چیست، اما اندشیدن به کلمات ذیل و یادآوری برخی حوادث دوره اخیر مفهوم داستان را از طنزی در تاریخ گذشته به استعاره ای از سالهای اخیر تبدیل می کند!

روسیه پس از فروپاشی کمونیسم، انرژی اتمی، نیروگاه هسته ای بوشهر، دریای خزر و ....

اگر واقعا آنچه ساخته شده برای بیان چنین مفهومی باشد باید برای سازندگان این سریال، کلاه از سر بر گرفت و بر بلاهت آنان که مجوز پخش این سریال را داده اند خندید که طنزی است شیرین تر از خود مجموعه تلویزیونی.

با نگرشی چنین و توجه به اتفاقات اخیر ایران دیالوگهای قسمت نهم، استعاره ای دارند پر مغز و مفهوم که مجموعه طنز قهوه تلخ را به مجموعه ای تامل بر انگیز تبدیل می کنند.

باید صبر کرد و دید که آیا این مجموعه سر سلامت به بالین می برد یا چون میدان غاز و بز برره یا برخی دیالوگهای سریال نون و ریحون قسمتی از سریال باعث می شود که  ادامه پخش آن به تاریخ بپیوندد!
-------------------------------------------------------------------------
محمود همچنان می تازد!


همانگونه که میشد پیش بینی کرد با بازگشایی مدارس بار دیگر سفرهای استانی نیز آغاز شد. و در اولین سفر استانی ادبیات بسیار مودبانه رییس جمهور باز هم نشان داد که محمود یک سر و گردن بالاتر از آقای معمر قذافی است!

در این راستا پس از سخنرانی طوفانی رییس جمهور در گلستان یکی از شترهای آقای قذافی در چادرشان غیرتی شده و رم نموده و از خود بیخود گردید! با در نظر داشتن این نکته که این یک نفر شتر، شتری بوده که بر در خانه همه می خوابیده (لطفا به این شتر تهمت هایی که به خانم سارکوزی زده شد نزنید! ضمنا شتر مذکور مذکر می باشد! باور نمی کنید، بفرمایید نگاه کنید!)، پیشنهاد گردید این شتر روی آقای جنتی بخوابد شاید افاقه نماید.

با توجه به تحولات بسیار فراوانی که در سفر اخیر در استان گلستان رخ داد جمعی از مردم شهید پرور طی نامه ای به مجلس محترم که هم اکنون در وسط امور به سر می برد خواستار تغییر نام این استان از گلستان به ...ستان شدند! گزارشها حاکی از آن است گلکاری های محمود نتیجه داده و از فراز آسمان این استان به رنگ قهوه ای دیده می شود.

با توجه به شکوفایی بیش از حد گل اقتصاد، دلار، این دست پرورده استکبار جهانی فتنه اقتصادی را آغاز کرد! در همین راستا و پس از اینکه دلارهای دستگیر شده توسط مقامات امنیتی بازجویی شدند یکی از فرماندهان بلند پایه نظامی از کشف فتنه با ریشه های اقتصادی خبر داد و جمعی از نا آگاهان اعلام کردند که به زودی عده کثیری فتنه اقتصادی دستگیر خواهند گردید! دلارهای بسیار فراوان دستگیر شده نیز تحویل واحد های اطلاعاتی سپاه گردیدند.

در همین راستا یکی از آقایانی که در قوه قضائیه مشغول در فشانی هستند بار دیگر بر محاکمه سران فتنه تاکید کرده و اظهار داشتند برادران گمنام ما فعلا مشغول بررسی رابطه بطری، باتوم، شوکر، و... با ته فتنه می باشند و پس از بررسی کامل ته فتنه نوبت به سر فتنه خواهد رسید!

در میان خبرهای ورزشی هم میتوان به این نکته اشاره نمود که بازوبند سبز کاپیتان ایران پس از شنیدن خبر مرگ فتنه سبز زرد کرده و زرد گردید و این تغییر رنگ هیچ ارتباطی با نترسیدن از جنبش مرده سبز نمی دارد!

از فضا نیز خبر می رسد کرم ایرانی که به فضا فرستاده شده بود برای انتقام بازگشته و با نام استکس نت مشغول لولیدن در تاسیسات اتمی بوشهر است! این کرم تحصیل کرده و دانشجو می باشد و از همین رو خطرناک است!

این هفته، هفته شلوغی بود همینها یادم ماند! به قول امام اگر برای خدا باشد شکست ندارد، حتی 3-0!