۱۳۸۹ بهمن ۱, جمعه

دستورالعمل دفاع از اعتقادات



اصولا هر ايراني به عنوان يك انسان با هر زبان و گويشي، يك سري گزاره ها را حقيقي و واقعي مي پندارد و اصطلاحا به آنها اعتقاد دارد.
از آنجايي كه هر انساني حق دارد از اعتقاداتش دفاع كند بنابر اين تصميم گرفتم دستورالعملي براي دفاع از اعتقادات منتشر كنم. البته اين اصول نظرات شخص بنده بوده و لزومي براي رعايت آن از جانب طرفين ماجرا وجود ندارد.
و اما دستورالعمل:
بنده اول:
اجازه ندهيد به بهانه توهين به اعتقاداتتات،  ارتجاعي شويد. اصولا توهين يك وا‍ژه عمومي و غيرقابل تعريف است كه مي توان به بهانه آن هر نقدي را سانسور و مسكوت كرد. اما مطمئن باشيد اين تنها پايه هاي عقليِ اعتقاد شما را سست و مرتجع مي سازد. اجازه دهيد اعتقادتان آزادانه مورد نقد قرار گيرند. در اين شرايط توهين ها خود به خود حذف مي گردند چون فاقد ارزش هستند و آنچه مي ماند اعتقادي است كه ارزشي خردورزانه دارد.
اعتقادات شما هر چه كه باشد قابل نقد و بررسي است. لذا در چنين مواقعي سعي كنيد آرام باشيد. زير لب تكرار كنيد شايد من اشتباه كرده ام. وقتي به اندازه كافي آرام شديد، شروع به خواندن و يا گوش دادن نماييد. در هر كجاي نوشته كه كنترل اعصابتان مشكل شد براي نوشيدن يك ليوان آب تا محل وجود آبِ سرد برويد و پس از خوردن آب سرد باز گرديد.
بند دوم:
سعي كنيد كلماتي مانند مزدور، نان به نرخ روز خور، خائن، جاسوس، نادان و ... را در دفاع از اعتقاداتتان به كار نبريد. سالها پيش منطق اختراع شده و كاربردِ آن معجزه آساست. بنابراين سعي كنيد از گزاره هاي منطقي استفاده كنيد.
بند سوم:
شما مسئول كشف جرم و شبكه هاي مخفي نيستيد. بنابراين سعي كنيد در دفاع از اعتقاداتتان از استدلال استفاده نماييد نه از پرونده هاي امنيتي و سوابق سياسي و ....
بند چهارم:
هميشه فرض را بر اين بگذاريد كه فرد منتقد داراي شعور بوده و از حماقت دور است. حتي اگر به نظر شما همه آنچه مطرح شده احمقانه است، باز هم سعي كنيد حماقت را فراموش كنيد. با صبر و حوصله آنچه را كه احمقانه است با دليل رد نماييد.
بند پنجم:
از اعضاي بدن خود براي دفاع از اعتقاداتتان استفاده نفرماييد. بخصوص اعضايي كه از كمر پايين تر واقع شده اند براي دفاع از اعتقادات ابزارهاي مناسبي نيستند. چنانچه ناقد مذكور براي نقد از اعضا و جوارح خود استفاده نموده بود با خونسردي اشياء مذكور را ناديده بگيريد و در صورتي كه نقد چيزي غير از اعضا منتقد براي پاسخ دادن داشت به آنها پاسخ دهيد و گرنه با سكوت خود و يا ادب خود سعي كنيد به منتقد بفهمانيد كه اعضا و جوارحش را در جاهاي ديگري كه لازم است به كار گيرد. باور كنيد اثر دارد.
بند ششم:
از بستگان منتقد، براي پاسخ به نقد او استفاده نكنيد. بستگاني چون مادر، پدر، ننه، عمه، خاله و .... هيچ نقشي در موارد مطرح شده توسط ناقد را ندارند. در ضمن استفاده از بستگان يا موارد مطرح شده در بند 5ام باعث مي شود بستگان و جوارح انديشه و اعتقاداتتان لكه دار شوند.
بند هفتم:
بند اصلي و شاه بيت غزل اين است كه خونسرد باشيد. و مطمئن باشيد آزادي مطلق باعث مي شود انديشه و اعتقادات شما و رفتار جامعه اطرافتان به سرعت تكامل يابند.