۱۳۸۹ دی ۸, چهارشنبه

آيا جراحي اقتصادي قرباني بزرگ خواهد خواست؟

صدا و سيماي ولايت شروع به پخش مستندهاي وسيعي در زمينه فتنه نموده است. حجم عظيم تبليغات چنان است كه گويا وقايع به نمايش در آمده مربوط به روزهاي اخير است. پخش صحنه هاي گزينشي و نمايش صحنه هايي كه باب ميل انحصارگرايان است، توام با فضا سازي هاي خاص، سعي دارد به تماشاگر القا كند كه اقليتي اخلال گر سعي در بر هم زدن آرامش جامعه دارند.
بگذريم كه هيچ صحنه اي از خشونت انحصارطلبان ديده نمي شود و حوادث كهريزك، كوي و حمله به مساجد و بيوت معترضين مسكوت گذارده مي شود. تلويزيون را كه روشن كنيد در هر دقيقه يكبار وا‍ژه فتنه و دشمن را مي شنويد.
اما چه اتفاقي افتاده است كه انحصار طلبان چنين در تكاپو هستند؟
جواب در عرصه سياست شايد نباشد. طرح بي سر و اشكم و يال دم  آغاز شده است. طرحي كه لازم و ضروري است اما نه با اين شرايط و شدت! طرحي كه هدفمندي يارانه ها نام گرفته، اما در واقع فراتر از حذف يارانه هاست. طرحي كه در واقعيت مي توان آنرا گران فروشي دولت به ملت ناميد.
از سوي ديگر آزادسازي اقتصادي نيز انجام نپذيرفته، بلكه قيمتها به زور سرنيزه سركوب شده اند. در مقابل همه اين مشكلات مصائب معيشتي مردم با مسكن جزئي كه به آنها پرداخته شده كمتر به حس شده است.
به جز عرصه هايي كه دولت به مردم گران مي فروشد و يا قيمتها به زور سركوب شده اند، در بقيه موارد افزايش قيمتها محسوسند. اما آنچه كه مسلم است  هنوز موج بزرگ درياي اقتصاد متلاطم ايران در راه است. وقتي قبضها به دست مردم برسد و افزايش هزينه ها نمود پيدا كند، شايد مقدور نباشد با سربازهاي گمارده شده در خيابان قيمتها را سركوب كرد.
از سوي ديگر صنايع ايران كه اكثرا بيمارند با افزايش هزينه هاي توليد مواجه خواهند شد. برخي خبرها هم حكايت از مسئله اي ناگوار براي انحصار گرايان دارد. نارضايتي حاصل از طرح نا كارآمد و ناقص هدفمندي هر روز بيشتر مي شود و در زير پوست جامعه، انبوهي از نارضايتي در حال انباشته شدن است.
جنين بحراني شايد نياز به يك بمب خبري و يا يك بازي خطرناك داشته باشد. شايد عده اي از انحصارگرايان در صدد باشند با استفاده از ايجاد محدوديت رسمي  و يا حتي محاكمه سران فتنه، اخبار حوزه اقتصاد را تحت تاثير قرار دهند و ذهن ها را از طوفاني كه در راه است منحرف كنند. تصور اقتدارگرايان اين است كه، كنترل ِ تنشهايي كه از مشكلات اقتصادي نشئت مي گيرند، به يك شوك در عرصه سياست نياز دارد.
شايد در نظر انحصارگرايان براي حذف يارانه ها و بحران اقتصادي فراگير ايران، قرباني لازم باشد.قربانيي كه در نظر انحصارگرايان اين روزها قدرتش تحليل رفته است. هر چند عقلاي سياسي جناح اصولگرا شايد مخالف اين بازي خطرناك باشند اما برآرود كودتاگران اين است كه نارامي ها پس از اين بحران سياسي، كمتر از تنشي است كه بر اثر بحران اقتصادي ممكن است ايجاد گردد. به نظر مي رسد بار ديگر بازي خطرناك و مهندسي شده اي در جريان است....
----------------------------------------------------
اين روزها حوصله و تمركز تحليل كردن رو ندارم اما.....
يه غلطي بود كرديم!
------------------------------------------------------
بي انصافي است كه اين روزها از فروغ يادي نشود!
چايش خالي است كه او همانگونه كه حس مي كرد مي نوشت و همانگونه كه مي نوشت زندگي مي كرد.
اين روزها كلمات بازيچه نويسندگاني شده كه  با توجه به عملشان قلمشان شرمسار كلمات است.
روحش غريق شادي و راهش پر رهرو باد.
---------------------------------------------------
فردا شب سفر من از شهر دلتنگي هايم آغاز ميشود سفري كه رفتن دارد اما برگشتن .....